امروز میخوام چند اصطلاح رایج که توی بازی سازی به کار میره براتون به طور کاربردی توضیح بدم. توی همین بلاگ در آینده از این اصطلاح ها بیشتر استفاده میشه.
- UI یا رابط کاربری: اجزا و لایه ای از بازی که انسان از طریق اون با بازی شما ارتباط برقرار میکنه. دکمه ها، متن هایی که اطلاعاتی رو از طریق اونها به کاربر نشون میدید، چک باکس ها، نوارهای پیشرفت و... شامل رابط کاربری میشن. توی انجین گودو، معمولا نودهای رابط کاربری به رنگ سبز هستند و زیر مجموعه نود control قرار دارن.
- گیم دیزاین (Game design): قبل از این که هیچ کدی نوشته باشه، هیچ آرتی برای بازی ساخته بشه و هیچ بازی قابل بازی ای وجود داشته باشه، بازی از روی یک ایده اولیه طراحی میشه، یعنی درباره همه چیز بازی فکر میشه، از سبک آرت، تا سبک خود بازی، مراحل، داستان، رابط کاربری، مدت زمان بازی و هر جزئیاتی که برای ساخت بازی لازمه. تا این حد بگم که تصمیم گیری در این باره که وقتی بازیکن دکمه حرکت رو فشار میده، موقعی که دستشو روی دکمه میذاره بهتره حرکت شروع بشه یا موقعی که دستشو از روی دکمه برمیداره؟ کدوم برای بازی شما مناسبتره؟ معمولا این جزئیات نوشته میشه و بهتر هم هست که نوشته بشه. ولی ممکنه توی ذهن شما باشه. لازمه اینو بگم که فرایند طراحی بازی یه فرایند چرخه ماننده و این طور نیست که از نقطه صفر شروع کنید و به نقطه صد برسید. خیلی وقتها لازمه برگردی و چیزی که قبلا طراحی کنی تغییر بدی و بعضی چیزها در حین کار مشخص میشه.
- اسکریپت و اسکریپت نویسی: همون بخش برنامه نویسی بازی سازیه. توی انجین گودو، به یه قطعه کد میگن اسکریپت که با پسوند "gd." ذخیره میشه و اسکریپت، معمولا به یه نود متصل میشه و یه مجموعه از کارها رو انجام میده. به طور معمول اسکریپت ها توی گودو یا به زبان gd script هستند یا سی شارپ (#c).
- نود (Node) : قبلا توضیح دادم، نود مفهوم مهمی توی انجین گودوست. هر آبجکت یا قطعه یا موجودیتی توی بازی شما از اجزائی ساخته شده. مثلا اگه کاراکتری دارید که راه میره، تصویر کاراکتر یا اسپرایت یه جزءاونه، بخشی که انیمیشن کاراکترو کنترل میکنه، یه جزئه، بخش شناسایی برخورد با زمین و چیزهای دیگه یه جزئه، به هر کدوم از اینها میگن یک نود.
اصطلاحات خیلی بیشتری وجود داره ولی این چندتا برای شروع و توی مطالب آینده لازم بود.